دیبانو::مجله زیبایی و سلامت

هنر زیبایی

۸ راه ساده در حفظ سلامت روان و کاهش افسردگی

پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۲۱ ب.ظ

feeling good


بسیار طبیعی است که گاهی احساس ناراحتی و افسردگی کنیم، اما تداوم این حس و عمیق بودن آن را می بایست جدی گرفت.  زمانی که یکی از بهترین دوستانمان برای همیشه به دلیل مسافرت از ما جدا می شود و یا زمانی که در یک امتحان مهم نمره بسیار پایینی می گیریم و یا هر اتفاق ناخوشایند دیگری می تواند باعث بروز ناراحتی و آزردگی خاطر ما شود و کاملا هم طبیعی باشد. اما بروز افسردگی و ناراحتی بدون دلیل و بخصوص اگر طولانی مدت شود، می تواند آثار مخربی در زندگی شخصی و عملکرد روزانه و نیز روابط خانوادگی داشته و ارتباط با دوستان و نزدیکان را تحت تاثیر قرار دهد.


ناراحتی حس بدی است که ما نسبت به یک اتفاق و یا دلیل مشخص داریم ولی افسردگی حس بدی است که ممکن است ما نسبت به همه چیز داشته باشیم. برای جلوگیری از افسردگی و یا کاهش شدت آن می توان موارد زیر را دنبال کرد:


1- کمی در هوای بیرون آفتاب بگیریم

تحقیقات نشان داده است که نور خورشید می تواند یک درمان کننده موثر در مورد افسردگی های فصلی باشد و نیز میزان شدت افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و یا کنترل کند.

 

2- یادداشت های روزانه داشته باشیم

عادت داشتن به نوشتن برنامه ها و وقایع روزمره مثل داشتن دفتر خاطرات و یا مشابه آن می تواند تاثیر مثبتی در ثبات روحی افراد داشته باشد.

 

3- لبخند بزنیم

این یک واقعیت علمی اثبات شده است که هر کس لبخند بزند در نهایت خوشحال تر خواهد بود. گاهی تمرین لبخند زدن درمقابل آینه و تکرار آن در ذهن که به این کار تداوم می بخشد، موجب خواهد شد که احساس ناراحتی و افسرگی کمرنگ تر شود.

 

4- ورزش کنیم

رابطه مستقیم و مشخصی بین فعالیت فیزیکی و کاهش افسردگی و ناراحتی های روحی وجود دارد. ترشح هورمون های کاهش دهنده استرس و نیز تنظیم گردش خون و احساس پویایی در فعالیت های روزانه، نقش موثری در ثبات و آرامش روحی افراد دارد.

 

5- بیشتر با افراد خوشحال و مثبت اندیش نشست و برخاست کنیم

روابط اجتماعی یکی از موثرترین عوامل در شرایط روحی افراد است. پر واضخ است که اگر در بین افراد شاد و با روحیه باشیم، خودبه خود انگیزه و شادی در ما نیز تقویت می شود.

 

6- آواز بخوانیم

تحقیقات انجام شده در مورد اثر موسیقی در شرایط روحی افراد، یک رابطه مستقیم بین صدای باند آهنگ و میزان احساس شادی را ثابت کرده است. در واقع صدای بلند موسیقی باعث تحریک هیپوتالاموس مغز شده و  به ایجاد پاسخ مناسب به آن که موجب بروز حس شادی است منجر می گردد.

 

7- در آغوش بگیریم

در تحقیقاتی که روی 50 زن در دانشگاه کارولینا آمریکا صورت گرفته میزان آکسی تاکسین و فشار خون قبل و بعد از در آغوش گرفتن همسرانشان اندازه گیری شده است. این تحقیق نشان داده که افرادی که از در آغوش گرفتن مکرر توسط همسرانشان گزارش کرده اند سطح بیشتری از اکسی تاکسین در خون و تعدیل در فشار خون مشاهده گردیده است.

 

8- کار های هنری انجام دهیم

نقاشی، طراحی و انجام کارههای هنری موجب ایجاد آرامش در افراد و کاهش حس منفی و ناراحتی های روحی می گردد. در واقع ایجاد کردن یک اثر و نقش هنری مثبت و خلاقانه می تواند نقش موثری در تعادل روحیه و شادابی ما داشته باشد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی